SORAYA

Hej, 
I juli 2001 hittade vi efter lång tids letande, en Tiedemannkryssare till salu. Annonsen här på träbåtsakuten ramlade över oss, när vi var som minst beredda, bara några dagar före vår semester. 

Båten i fråga fanns i Marstrand och vi bor förstås i Stockholm. Men lockade av den fina men mer än tio år gamla bilden, som vi fick via mail, kastade vi oss iväg till Göteborg och Marstrand för att kika på Soraya. Soraya var byggd 1958 i Kungsviken på Orust, vilket borgade för att hon var välbyggd. Båten som mötte oss, och som vi fick prova under några timmar, var långt ifrån så vacker som på bilden. Men ändå – kärleken är blind - och vis av tidigare träbåtsrenovering visste vi, att med kopiöst mycket arbete och tålamod skulle hon bli minst lika fin som hon än gång har varit… dessutom visade sig Marstrands skärgård från den soligaste tänkbara sidan.

 

Förstora bilden genom att klicka på den !
(gäller alla bilder på den här sidan)

 

Väl hemkomna till Stockholm igen slog vi alltså till (Tiedemannkryssare växer ju inte på trän som bekant), och i början av augusti stävade så renoveringobjeket Soraya in i Mälaren. Sträckan Göteborg - Göta Kanal – Stockholm gick hon på fjorton dagar. Så många distans hade hon enligt förre ägaren inte gått på de senaste fem åren sammanlagt.

 

 

Tiden fram till torrsättningen ägnades åt att planera den stundande renoveringen, att hon läckte som ett såll uppifrån hade vi redan fått erfara. 

Grundmålet för renoveringen av Soraya var att rensa och hitta tillbaka till Tiedemann-kryssarens vackra och ursprungliga linjer. Dessutom att återuppbygga material och ytskikt till så bra skick som möjligt, så hon skulle återfå fullgott skydd mot väta. 

 


 

Här är hela listan på åtgärder: 

• Riva plastade rufftak och tidigare ”förbättringar”.

• Riva och återuppbygga efter större rötskada i akterruffens vägg.

• Riva och återställa det ombyggda nospartiet.

• Byta rötskadat bord.

• Riva bort skylight och bygga ny rufflucka i mahogny.

• Riva förruffens vindrutor - bygga nya.

• Riva vind- och sidorutor - bygga nya.

• Demontera alla glas, fräsa nya falsar.

• Bygga nya rufftak med profilerade ribb (vitmålad insida).

• Duka rufftaken och tillverka ny dropplist av mahogny.

• Bygga ny lucka till akterruffen.

• Bygga ny gösstake.

• Byta skarndäcket, dvs yttersta brädan i mahogny, runt hela båten (ca 24m).

• Fräsa upp- och nåta om däcket med pinfärsk, vit nåtmassa (PU-metall - inte Sikaflex!).

• Sanera och renovera, större rötskada under akterdäck (däcksbalk, balkvägare samt spant mot akterspegeln).

• Stoppa- och ge förebyggande behandling mot mögel- och rötangrepp.

• Nytillverka och montera de tidigare demonterade lägre skrovlisterna (vitmålad teak).

• Återskapa och återuppbygga den för Tiedemann-kryssaren så typiska T-formade fotlist eller reling som löper från för till akter - mycket viktig för båtens linjer.

 

 

 

 

 

• Renskrapa vissa ytskikt interiört, betsa och fernissa (bl a hela akterruffen samt bordet i förruffen).

• Matta och fernissa övriga ytskikt interiört.

• Slipa däck och ytskikt i tre steg.

• Olja, betsa och fernissa (sju lager) alla ytskikt över friborden.

• Nymontera alla fönsterglas.

• Riva och renovera båtens instrumentering.

• Riva och dra helt nytt elsystem.

• Montera nya lanternor.

• Nyinstallera en effektiv och dessutom snygg ventilation i bägge ruffarna med hjälp av fyra förnicklade svanhalsventilatorer.

• Invändigt - torrborsta, skrapa rent och dammsuga skrov och kölsvin.

• Invändigt - Olja skrov och kölsvin genom att ducha på en blandning av rå linolja och Intertox  under mycket lång tid.

• Dra ny gasinstallation.

• Slipa, spackla upp och vitmåla skrovlister och fribord (tre gånger).

• Se över och fräscha upp samtliga beslag.

• Renskrapa alla flagande partier under vattenlinjen.

• Prima trärena partier två gånger.

• Bottenmåla två till tre gånger (nästa vinter ska allt under vattenlinjen renskrapas, mättas med olja samt strykas två gånger med blymönja före primer och bottenfärg)

  Läs mer här.......

Samtliga punkter i listan är genomförda av mig själv och med benägen hjälp av familjen, under tiden sista september 2001 till sjösättningen den femtonde juli 2002. 

För att inte båten skulle torka isär alltför mycket under våren och fram till den försenade sjösättningen, konstruerades med hjälp av ett kopplingur, en 230V sjövattenpump, lång slang samt en vanlig vattenspridare – en mycket väl fungerande fukthållning av båthus och båtbotten. Femton minuters bevattning var fjärde timme, dygnet runt, var lagom för att hålla rätt luftfuktighet. På köpet fick jag en tam koltrast som höll mig sälskap i båthuset…

 

 

Renoveringen har uppskattningsvis kostat någon stans mellan 50- och 60-tusen kronor i rena inköp som mahogny, bronsskruv, duk, fernissa, nåtmassa, beslag, glas, textilier mm (vem vågar räkna samman kvittona…).

 

Hur många timmar det blivit sammanlagt har jag inte hållit räkning på, men det innefattar alla kvällar (vem har lust att slösa bort sitt liv framför TVn…) och alla helger utom julafton, juldagen och en veckas skidsemester.

 

Fin blev hon i alla fall…

 

hälsar Lars Olsson

 

 

 

 

 

 

 

 

 


© Träbåtsakuten, Solsystemet Web
Pelle Nordström, Luleå